Med mange cykelparkeringspladser på stationen
Det er vigtigt, at togpassageren ikke ankommer til et overfyldt cykelparkeringsanlæg. Vores undersøgelser viser, at der skal være rigeligt med cykelparkeringspladser – også selvom et stort cykelparkeringsanlæg ikke i sig selv nødvendigvis trækker flere passagerer. Det er sandsynligvis i situationer med overbelægning, at de, der ellers ville foretrække kombinationen cykel+tog, begynder at overveje andre muligheder. Vores kvalitative survey bekræfter, at visse cykel+tog-passagerer angiver en god cykelparkering med ordentlige forhold som årsag til at vælge netop denne kombination.
Eksemplerne underbygger pointen: På Birkerød Station er andelen af cyklister høj i forhold til både befolkning og arbejdspladser i området, og her er der etableret mange cykelparkeringspladser placeret strategisk i flere retninger rundt om stationen. Det gør, at cyklen naturligt opleves som et bekvemt valg. Klampenborg Station viser derimod det modsatte billede, hvor få parkeringspladser og manglende dækning på tværs af ankomstruter skaber en barriere for cyklister.
Surveyundersøgelsen viser også, at stationer med gode cykelparkeringsforhold oftest omtales af brugerne som “nemme” – det føles ubesværet at parkere cyklen og skifte til toget. Denne oplevelse af nemhed er afgørende, fordi den gør kombinationen af cykel og tog til et attraktivt og logisk valg i hverdagen.


Birkerød Station er en af topscorerne mht. cykel+tog-kombinationsrejser ift. indbyggere og arbejdspladser. Den har fra næsten alle verdenshjørner et højt antal cykelparkeringspladser - og mange af disse med direkte adgang til perronen. Billede: Cyklistforbundet
