Anbefalinger for mellemlav tæthed

For stationer og omgivende områder i mellemlav tæthed skal der fx fokuseres på parkering, cykelinfrastruktur i natur og indkøbsmuligheder.

Mellemlav tæthed er i dette projekt baseret på undersøgelser af stationer i områder med 25.000-50.000 indbyggere og arbejdspladser (tilsammen) inden for 3 kilometer

Se de fem anbefalinger herunder:


  • Med mange cykelparkeringspladser tilgængelig fra alle retninger

    Tilstrækkelig kapacitet til cykelparkering og god placering er afgørende for, at cyklister oplever stationen som tilgængelig og attraktiv.

Klik for uddybende anbefalinger

Strategisk og politisk niveau

  • Indarbejd målsætninger om høj kapacitet af cykelparkering ved stationer i kommunens mobilitetsstrategier.
  • Fastlæg mål om, at cykelparkering skal være tilstrækkelig, let tilgængelig og placeret tæt på stationens indgange.
  • Afsøg om der kan søges midler, fx den statslige cykelpulje eller andre puljer.

Kommuneplanlægning

  • Indarbejd retningslinjer i kommuneplanen om cykelparkering ved stationer, herunder kapacitet, typer og placering. For typer, se i Cykelparkeringshåndbogen.
  • Brug investeringsplaner til at sikre etablering eller udvidelse af cykelparkering i takt med behovet.

By-, trafik- og lokalplanlægning

  • Planlæg stationsforpladser og nærområder med fokus på, at cykelparkering er placeret så tæt som muligt på indgange og perronadgang.
  • Når der udarbejdes nye lokalplaner for stationsnære områder, skal de indeholde bestemmelser om cykelparkeringens placering, kapacitet og kvalitet.
  • Indarbejd krav til overdækning, belysning og mulighed for aflåst cykelparkering, så faciliteterne opleves trygge og attraktive.

Stationsforvalter og infrastrukturforvalter

  • Har samme forpligtelse til at sikre, at cykelparkering på deres respektive arealer er tilstrækkelig og velfungerende – i tæt samarbejde med kommunen.
  • Skal i fællesskab med kommunen afklare, hvor de mest attraktive arealer er, og placere cykelparkering dér.
  • Skal koordinere om drift og vedligehold, så kapacitet, renholdelse og belysning fastholdes over tid.

Klik for baggrundsviden

Læs mere om vores undersøgelses konklusioner om sammenhængen mellem antal cykelparkeringspladser og placering og brug af cyklen til og fra stationer ifm. togrejse.


  • Med højt niveau af cykelinfrastruktur i natur til station

    Gode cykelstier gennem grønne områder skaber både rekreativ værdi og direkte, attraktive forbindelser til stationen – men kræver planlægning med respekt for naturbeskyttelse.

Klik for uddybende anbefalinger

Strategisk og politisk niveau

  • Indarbejd princippet om grønne, rekreative cykelforbindelser i kommunens mobilitets- og friluftsstrategier.
  • Fastlæg mål om, at stationer skal være tilgængelige via stier i natur, hvor det er muligt og foreneligt med naturhensyn.
  • Støt indsatsen med strategiske investeringsplaner, der kombinerer transport, sundhed og naturpolitik.
  • Afsøg om der kan søges midler, fx den statslige cykelpulje eller andre puljer.

Kommuneplanlægning

  • Kortlæg grønne korridorer, naturområder og rekreative stier – også kvalitativt – i en radius af stationen og indarbejd dem i kommuneplanens retningslinjer.
  • Prioritér forbindelser, der binder stationen sammen med nærliggende boligområder og rekreative mål via naturstier.
  • Vurder konsekvenser for naturbeskyttede områder (§3-områder, fredninger m.v.) og vælg udlæg, der minimerer indgreb.

By-, trafik- og lokalplanlægning

  • Udlæg arealer til cykelstier i grønne områder, der skaber direkte adgang til stationen.
  • Koordiner med stationsforvalter (fx DSB) og infrastrukturforvalter (fx Banedanmark) for at sikre et let og gnidningsfrit møde med stationen.
  • Planlæg stier med høj kvalitet i belægning, bredde, belysning og overskuelighed, så de fungerer i både daglig transport og rekreativ brug. Overvej løsninger, der har mindst indvirkning på naturen.
  • Sørg for ubrudt sammenhæng til stationens forplads(er), perron og cykelparkering, så ruten opleves ubrudt.
  • Integrér hensyn til biodiversitet, landskab og rekreative værdier i udformning og materialevalg.

Stationsforvalter og infrastrukturforvalter

  • Skal i samarbejde med kommunen sikre, at cykelstier fra naturområder kan kobles sikkert på stationsarealerne.
  • Skal bidrage til, at krydsninger (broer/tunneler) er udformet cykelvenligt og kobler de grønne ruter direkte til perron- og parkeringsområder.

Klik for baggrundsviden

Læs mere om vores undersøgelses konklusioner om sammenhængen mellem cykelinfrastruktur i naturomgivelser og brug af cyklen til og fra stationer ifm. togrejse.


  • Med vidtforgrenet cykelstinetværk if. 3 km

    Et tæt og vidtforgrenet cykelnetværk i en 3 km radius fra stationen gør cyklen til det oplagte valg for daglige pendlere og sikrer stationen en stærk rolle som mobilitetsknudepunkt.

Klik for uddybende anbefalinger

Strategisk og politisk niveau

  • Indarbejd princippet om et cykelnetværk med stor dækning af adresser i kommunens mobilitets- og klimamål.
  • Fastlæg mål om, at station(er) skal være tilgængelige fra alle adresser i hele nærområdet via et trygt og vidtforgrenet cykelnetværk (inkl. småveje).
  • Støt indsatsen gennem strategiske investeringsplaner og cykelhandlingsplaner.
  • Afsøg om der kan søges midler, fx den statslige cykelpulje eller andre puljer.

Kommuneplanlægning

  • Kortlæg cykelkorridorer, småveje omkring stationens nærområde og indarbejd dem i kommuneplanens retningslinjer.
  • Udlæg og reserver arealer til et fintmasket net af cykelstier i stationsnære byudviklingsområder, så cykelnetværket styrkes i takt med ny bebyggelse.
  • Prioritér forbindelser mellem stationen, større boligområder, arbejdspladser, skoler og detailhandel.

By-, trafik- og lokalplanlægning

  • Koordiner med stationsforvalter (fx DSB) og infrastrukturforvalter (fx Banedanmark) om adgangsforhold, nødvendige niveaufri krydsninger samt at ruterne kobles direkte på stationens indgange og cykelparkering.
  • Ifm. større lokalplaner udlægges og reserveres arealer til et fintmasket net af cykelstier.
  • Indarbejd krav til stibredder, belysning, overskuelige kryds og kobling til det regionale cykelnet (fx supercykelstier).

Stationsforvalter og infrastrukturforvalter

  • Skal i samarbejde med kommunen sikre, at kommunale og regionale ruter (inkl. småveje) får logisk og direkte adgang til stationens arealer.

Klik for baggrundsviden

Læs mere om vores undersøgelses konklusioner om sammenhængen mellem cykelstinetværk og brug af cyklen til og fra stationer ifm. togrejse.


  • Med gode adgangsforhold til perroner

    Cykelvenlige adgangsforhold til perronerne – fx slidsker, ramper og elevatorer – gør det let at tage cyklen med på toget og skifte mellem perronerne.

Klik for uddybende anbefalinger

Strategisk og politisk niveau

  • Indarbejd målsætninger om tilgængelige og cykelvenlige adgangsforhold til stationer i kommunens mobilitetsstrategier.
  • Fastlæg mål om, at alle nye eller ombyggede stationer skal have løsninger, der understøtter cyklisters adgang til perroner.
  • Afsøg om der kan søges midler, fx den statslige cykelpulje eller andre puljer.

Kommuneplanlægning

  • Indarbejd retningslinjer om trygge og tilgængelige adgangsforhold ved stationer i kommuneplanen.
  • Brug investeringsplaner til at prioritere forbedringer af stationernes adgangsforhold, især ved stationsnære omdannelser.

By-, trafik- og lokalplanlægning

  • Når der udarbejdes nye lokalplaner for stationsnære områder, skal de sikre gode adgangsforhold til perroner gennem udlæg af arealer og bestemmelser om tilgængelighed.
  • Planlæg byrum, trapper og tunneler, så cyklister nemt kan føre cyklen mellem perroner via slidsker, ramper eller elevatorer.
  • Indarbejd krav til belysning, overskuelighed og logisk wayfinding for cyklister og gående.

Stationsforvalter og infrastrukturforvalter

  • Skal i samarbejde med kommunen sikre, at adgang til perroner udformes cykelvenligt.
  • Har ansvar for, at tekniske anlæg (fx trapper, tunneler, elevatorer) vedligeholdes og fungerer, så cyklister kan anvende dem problemfrit.
  • Skal koordinere, så perronadgange integreres med stier og cykelparkering i stationsområdet.

Klik for baggrundsviden

Læs mere om vores undersøgelses konklusioner om sammenhængen mellem adgang til perroner og brug af cyklen til og fra stationer ifm. togrejse.


  • Med kort afstand til indkøb

    Når dagligvarebutikker ligger tæt på station og boliger, vælger flere cykel og tog – bl.a. fordi cyklen bliver en naturlig del af rejsen til og fra stationen.

Klik for uddybende anbefalinger

Strategisk og politisk niveau

  • Fastlæg mål om, at stationsnære områder skal rumme dagligvarefunktioner.
  • Støt princippet gennem detailhandels- og mobilitetsstrategier med politisk opbakning.

Kommuneplanlægning

  • Udpeg stationsnære områder til dagligvarehandel i kommuneplanens rammer for detailhandel.
  • Prioritér lokalisering af butikker i stationsnære byområder frem for perifere placeringer langs større veje.

By-, trafik- og lokalplanlægning

  • Udlæg arealer til dagligvarebutikker i nye lokalplaner tæt på stationer.
  • Indarbejd bestemmelser om cykelstier, direkte adgang og cykelparkering ved butikkerne.
  • Planlæg korte, trygge forbindelser mellem station, boliger og butikker, så cyklen bliver det naturlige valg frem for bilen.

Klik for baggrundsviden

Læs mere om vores undersøgelses konklusioner om sammenhængen mellem afstand til indkøb og brug af cyklen til og fra stationer ifm. togrejse.