Med vidtforgrenet cykelnetværk inden for 3 km

Et veludbygget og vidtforgrenet cykelinfrastrukturnetværk, der dækker stationernes nærområder på en sammenhængende måde, ser i vores undersøgelser ud til at være en af de vigtigste forudsætninger for, at flere vælger at kombinere cykel og tog i hverdagen. Når adgangen til stationen opleves som let, tryg og logisk via cykel, øges sandsynligheden for, at både lokale borgere og pendlere fra arbejdspladser i nærområdet vælger denne intermodale løsning frem for bilen.

Denne tendens underbygges af vores kvantitative analyser. Allerede i de bivariate analyser er der en tydelig sammenhæng mellem omfanget af cykelinfrastrukturen og antallet af cykel+tog-brugere. Og billedet ændrer sig ikke stort, når der i de multiple modeller kontrolleres for en række andre relevante byplanmæssige forhold som befolkningstæthed, arbejdspladstæthed og stationens generelle udbud. Det peger på, at cykelnetværket i sig selv spiller en selvstændig og signifikant rolle for transportvalget.

Også de kvalitative undersøgelser bekræfter dette mønster. Flere respondenter fra vores survey i overvejende lav tæthed fremhæver, at netop et sammenhængende cykelstinetværk er med til at gøre det muligt og attraktivt at benytte cykel+tog-kombinationen. Det handler både om den praktiske tilgængelighed og om oplevelsen af fleksibilitet og tryghed i hverdagen.

Frederikssund Station er omkranset af et vidtforgrenet netværk af cykelinfrastruktur med få huller - hvilket sikrer en god dækning af de fleste adresser. Samtidig er stationen en af de mest benyttede ift. beboere og arbejdspladser inden for 3 km.

Middelfart er en af bundskraberne når det kommer til at tiltrække lokale og arbejdende til at benytte cykel+tog-kombinationen. Samtidig har en stor andel af adresserne i nærområdet ikke adgang til cykelnetværket.

En simpel bivariat analyse viser en stærk sammenhæng mellem cykelnetværkets relative udbredelse og andelene af befolkning og arbejdstagere, der benytter cykel+tog-kombinationen. Sammenhængen er fortsat stærk (p<0,03), når man tjekker for andre faktorer, såsom indbyggertæthed samt andre byplanrelaterede variable.

Eksempler på andre udgivelser, der konkluderer eller anbefaler noget tilsvarende:

Roskilde Kommune, DSB, Movia, Sekretariatet for Supercykelstier, Region Hovedstaden, Region Sjælland, Kommunernes Landsforening, & Passagerpulsen. (2022). 'Trafikknudepunkters potentiale for kombinationsrejser'. Udarbejdet af Celis Consult & Via Trafik.

Skov-Petersen, H., & Nielsen, T. S. (2015). 'Bystruktur og cyklisme fase I: Betydningen af regional placering, detaljeret bystruktur, cykelstier, parkering og kollektiv transport for cykelture til/fra boliger og arbejdspladser'. Københavns Universitet, Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning.

Ovenstående vises kun for de konklusioner, hvor det kvalitative input fra undersøgelsen ikke har været tilstrækkeligt til at leve op til vores princip om både at kunne eftervise sammenhænge med statistik og uhjulpne udsagn fra respondenter.