Med vidtforgrenet cykelnetværk inden for 3 km
Et veludbygget og vidtforgrenet cykelinfrastrukturnetværk, der dækker stationernes nærområder på en sammenhængende måde, ser i vores undersøgelser ud til at være en af de vigtigste forudsætninger for, at flere vælger at kombinere cykel og tog i hverdagen. Når adgangen til stationen opleves som let, tryg og logisk via cykel, øges sandsynligheden for, at både lokale borgere og pendlere fra arbejdspladser i nærområdet vælger denne intermodale løsning frem for bilen.
Denne tendens underbygges af vores kvantitative analyser. Allerede i de bivariate analyser er der en tydelig sammenhæng mellem omfanget af cykelinfrastrukturen og antallet af cykel+tog-brugere. Og billedet ændrer sig ikke stort, når der i de multiple modeller kontrolleres for en række andre relevante byplanmæssige forhold som befolkningstæthed, arbejdspladstæthed og stationens generelle udbud. Det peger på, at cykelnetværket i sig selv spiller en selvstændig og signifikant rolle for transportvalget.
Også de kvalitative undersøgelser bekræfter dette mønster. Flere respondenter fra vores survey i overvejende lav tæthed fremhæver, at netop et sammenhængende cykelstinetværk er med til at gøre det muligt og attraktivt at benytte cykel+tog-kombinationen. Det handler både om den praktiske tilgængelighed og om oplevelsen af fleksibilitet og tryghed i hverdagen.



