Med kort afstand til indkøb

Der er en klar sammenhæng mellem cykel+tog-brug og tilstedeværelsen af kiosker tæt ved stationen, viser vores undersøgelser, omend kun for S-togsstationer. Denne sammenhæng fremgår både i de bivariate analyser, og når der kontrolleres for andre forhold som befolknings- og arbejdspladstæthed. For supermarkeder findes sammenhængen bivariat, men ikke når der kontrolleres for andre faktorer.

Få respondenter i andre tæthedskategorier fremhæver eksplicit, at det er nemmere at benytte bilen ifm. indkøb på vej hjem og hvilket kan opleves som en barriere ved stationer uden kiosk eller supermarked. Tilsvarende ses eksempel på, at tilstedeværelsen af fx et supermarked nævnes som medvirkende årsag til at benytte tog og cykel.

Samlet understreger resultaterne, at indkøb ved stationer kan spille en selvstændig rolle for, hvor attraktiv intermodal transport opleves.

Jo længere væk fra stationen, der findes en kiosk eller nærkøb, desto færre vælger at kombinere cykel og tog af de lokalt bosiddende og arbejdende. 

Justeret for byplanfaktorer og fx befolkningstæthed er sammenhængen enormt stærk (p<0,01).

Der er fortsat en vis sammenhæng mellem afstanden til supermarkedet og det relative niveau af cyklister ift. arbejdspladser og befolkning i nærområdet - dog kun hvis man medtager de stationer med længst afstand til supermarkedet. Således er sammenhængen der ikke på meget korte afstande under fx 250 meter.

Lige overfor Allerød Stations store overdækkede cykelparkering ligger Netto - nemt for fx pendlere på vej hjem fra arbejde, der skal købe ind.

[Bilen] er lettere hvis man skal handle på vej hjemBilist, adspurgt til årsager til at cykel+tog-kombinationen ikke benyttes

Der ligger en kiosk i umiddelbar tilknytning til Ølby Station - en af stationerne med mange daglige cyklister til og fra stationen i mellemlav tæthed-kategorien.

Billede: Google StreetView

Køge Nord Station har ikke mange cyklister til/fra stationen ift. indbyggere og arbejdspladser, og der er heller ingen kiosk, nærkøb eller supermarked i tilknytning til denne relativt nye barmarksstation.

Eksempler på andre udgivelser, der konkluderer eller anbefaler noget tilsvarende:

Roskilde Kommune, DSB, Movia, Sekretariatet for Supercykelstier, Region Hovedstaden, Region Sjælland, Kommunernes Landsforening, & Passagerpulsen. (2022). 'Trafikknudepunkters potentiale for kombinationsrejser'. Udarbejdet af Celis Consult & Via Trafik.

COWI. (2019). 'Transportknudepunkter: En guide til screening af stationer og deres relation til byen'. Region Hovedstaden.

Ovenstående vises kun for de konklusioner, hvor det kvalitative input fra undersøgelsen ikke har været tilstrækkeligt til at leve op til vores princip om både at kunne eftervise sammenhænge med statistik og uhjulpne udsagn fra respondenter.