Med højt niveau af cykelinfrastruktur i natur til station
Cykelinfrastruktur, der er placeret i grønne og attraktive omgivelser, ser ud til at anspore flere til at vælge cyklen ifølge vores undersøgelser. Vores analyser viser en tydelig statistisk sammenhæng mellem naturprægede stiforløb og en højere cykelandel, også når der tages højde for andre forklarende variable som demografi og bymæssig tæthed. Eksemplerne peger på, at kvaliteten af de omgivelser, cyklister bevæger sig igennem, spiller en rolle for, om cyklen føles som et oplagt og bekvemt valg.
Køge Nord er et eksempel på en station, hvor potentialet for cykling ikke udnyttes fuldt ud. Her består cykelinfrastrukturen primært af funktionelle men monotone forbindelser, der ikke inviterer på samme måde som mere varierede og oplevelsesrige omgivelser. Allerød Station står som en kontrast: Her er cykelstierne koblet til skovstier og grønne korridorer, som giver en oplevelse af både tryghed og kvalitet i cykelturen. Det kan være med til at forklare, hvorfor Allerød har en høj andel cyklister i forhold til sit rekrutteringsgrundlag, mens Køge Nord ikke formår at indfri samme potentiale.






Tager man højde for flere andre faktorer, der kan påvirke brugen af cykel+tog, ser man både for kategorien mellemlav som helhed og for S-togsstationer en stærk sammenhæng (p<0,02) mellem cykling til stationen ift. potentiale. Her er sammenhængen for S-togsstationerne vist.