Med gode adgangsforhold til perroner

Det er nemmere at være cyklist i kombination med togrejse, når adgangen til perronerne er gnidningsfri – særligt hvis man har cyklen med sig hele vejen. Vores undersøgelser viser, at her spiller fysiske løsninger som cykelslisker en vigtig rolle, da de gør det muligt at få cyklen med ombord på toget uden besvær. Ligeledes kan tydelig information, fx i form af cykelikoner malet i asfalten, være med til at guide passagererne til de steder på perronen, hvor det er mest hensigtsmæssigt at stige på.

Vores analyser viser en simpel, men tydelig bivariat sammenhæng mellem tilgængeligheden til perronerne og sandsynligheden for, at cykel og tog kombineres. Oplevelsen af let adgang ser altså ud til at være en selvstændig faktor, som kan motivere flere til at vælge denne transportform. Dette bekræftes også i de kvalitative interviews, hvor flere respondenter fremhæver, at netop den enkle og uproblematiske adgang til perronen er en væsentlig årsag til, at de vælger cykel+tog frem for bil eller andre alternativer.

Ser man på konkrete stationer, illustrerer Middelfart et tydeligt eksempel på udfordringen: her er der relativt få borgere og ansatte i nærområdet, som benytter cykel+tog-kombinationen, og dårligere adgang til perronerne end andre stationer i mellemlav kategorien. Omvendt viser Birkerød, hvordan en station med gode adgangsforhold i form af fx cykelslisker og markeringer kan tiltrække en væsentligt større andel af brugere, der vælger at kombinere cykel og tog i deres daglige rejse.

Birkerød Station har cykelslisker, der letter hurtig adgang til perronen.

Birkerød har generelt gode adgangsforhold på perronerne. En hjælp til passagererne med cykel er at vise, hvor på perronen, man skal vente.

På Middelfart Station er der ikke mange passagerer, der ankommer på cykel - og adgangen til perronen med cykel er også forhindret af, at der ingen cykelslisker er.

På Birkerød er der adgang direkte til spor 1 fra vejen, og cyklister undgår således på nogle togrejser at skulle benytte sig af trapper og elevatorer.

Der er en tydelig sammenhæng, omend med få observationer. Det har desværre ikke været muligt at udføre multiple regressioner på så få observationer.

Eksempler på andre udgivelser, der konkluderer eller anbefaler noget tilsvarende:

Roskilde Kommune, DSB, Movia, Sekretariatet for Supercykelstier, Region Hovedstaden, Region Sjælland, Kommunernes Landsforening, & Passagerpulsen. (2022). 'Trafikknudepunkters potentiale for kombinationsrejser'. Udarbejdet af Celis Consult & Via Trafik.

Ovenstående vises kun for de konklusioner, hvor det kvalitative input fra undersøgelsen ikke har været tilstrækkeligt til at leve op til vores princip om både at kunne eftervise sammenhænge med statistik og uhjulpne udsagn fra respondenter.