Børnehaven Hylet cykelleger hele året

Hver fredag suser små mennesker på cykler rundt i gule veste på Israels Plads i København. Her holder idrætsbørnehaven Hylet til, og de bruger cykelleg som en naturlig del af den pædagogiske linje hele året. Vi har snakket med pædagogen Charlotte, der giver nogle gode råd til, hvordan I får mere cykelleg ind i hverdagen.

Børnene lærer ikke kun at cykle

Charlotte er pædagog i den selvejende idrætsbørnehave Hylet, der også er kollektivt ledet. Hun har været tilknyttet børnehaven siden 1983, og for hende giver cykelleg enormt god mening:

”Vi bruger den pædagogiske indgang til at lære at cykle, og vi leger det ind, så børnene ikke føler, at de skal lære en hel masse, men det gør de faktisk. Og så har børnene det rigtig sjovt samtidig,” fortæller Charlotte.

I Hylet er cykelleg blevet en fast del af ugens aktiviteter. Hver fredag er der cykelleg på den offentlige plads Israels Plads, der ligger lige ude foran børnehaven. Børnene har selv cykler og hjelme med til cykellegene, men hvis de glemmer det, kan de godt låne af børnehaven: ”Vi har også nogle lånecykler og lånehjelme, men det skal helst være deres eget, så det passer perfekt til barnet,” forklarer Charlotte. Man kan foreslå forældre at donere brugte cykler og løbecykler til børnehaven, så der findes lånecykler i børnehaven.

"Lige pludselig sker det for dem, og det er nærmest en åbenbaring for dem, når de lærer at cykle. Det er en ren wow-følelse"

For Charlotte er det fantastisk at se børnene udvikle sig på cyklen: ”Indimellem går en enkelt pædagog fra med et enkelt barn, fordi barnet er klar til at gå fra løbecykel til rigtig cykel, og så er man der lige lidt ekstra til at støtte, så de får en succesoplevelse med det. Lige pludselig sker det for dem, og det er nærmest en åbenbaring for dem, når de lærer at cykle. Det er en ren wow-følelse,” fortæller Charlotte.

Brug cykelleg i læreplanen

Cykelleg er ikke kun sjov og spas, og idrætsbørnehaven Hylet har integreret cykellegen i alle læreplanstemaerne. Især når det handler om barnets udvikling, giver cykelleg rigtig god mening:

”Måske har du har et barn, som har svært ved at lære at cykle. Den udvikling og den glæde for barnet ved at mærke, at man lige pludselig kan noget mere og man tør noget mere, det handler nemlig om den personlige udvikling hos et barn. Specielt hvis du er et barn, der er lidt nervøs, og ikke helt tør,” forklarer Charlotte om hvordan cykelleg kan integreres under læreplanstemaet ’Alsidig personlig udvikling’.

Men cykelleg kan også bruges i de andre temaer. For hylet giver det især god mening i temaerne om ’Kommunikation og sprog’, ’Social udvikling’ og ’Krop, Sanser og Bevægelse’. Og selvom Hylet ligger i centrum af København, giver det stadig mening at inddrage cykelleg i temaet ’Udeliv, Natur og Science’.

”Man kan godt sige, at cykellegene helt klart udfylder mange små punkter i de forskellige læreplanstemaer. Jeg synes ikke kun, den knytter sig til et bestemt punkt,” siger Charlotte.

I faktaboksen nedenfor kan du få mere inspiration til, hvordan cykelleg kan indgå i læreplanstemaerne.

Sådan kommer din institution i gang med (mere) cykelleg

For Charlotte og de andre pædagoger i Hylet er det helt naturligt at inddrage cykelleg i den pædagogiske linje, men for en institution der ikke er kommet i gang med cykelleg eller gerne vil have mere cykelleg ind i hverdagen, har Charlotte nogle gode råd:

”Det allerførste og vigtigste råd er, at man bare skal i gang, for cykelleg er et rigtig godt pædagogisk redskab. Man må ikke blive bekymret for, at det er en stor ting at sætte i gang. Der skal selvfølgelig læses op på nogle cykellege, og man skal finde ud af, hvordan legene fungerer, men det er ikke besværligt,”

Og det er ifølge Charlotte ikke en hæmsko, hvis man har børn i forskellige aldre og niveauer: ”Man skal starte helt basic. Man kan lave de samme lege på løbecykler som man kan på almindelige cykler, tempoet er bare anderledes. Man må ikke være bange for det, man skal bare springe ud i det.”

"Man må ikke være bange for det, man skal bare springe ud i det"

Derudover råder Charlotte til, at man ikke inddrager forældrene i cykellegen: ”Børn er anderledes sammen med deres forældre, og for nogle børn kan det være svært at skulle koncentrere sig om at cykle, hvis forældrene er med på sidelinjen,” siger hun. Det skal dog ikke afholde institutionen fra at vise, hvad børnene har lært: ”Man kan lave en dag, hvor forældrenes inviteres til at se, hvad børnene kan på cyklen, men vores erfaring er, at de ikke skal være med til den almindelig cykelleg.”

Til sidst opfordrer hun både forældre og pædagoger til at droppe støttehjulet på barnets cykel, da det giver en falsk tryghed og balance, som giver bagslag, når støttehjulene ikke er der længere. I stedet er løbecyklen en rigtig god start. Og Charlotte og resten af Hylet er også behjælpelige med at komme i gang: ”Man kan altid kontakte os, hvis man vil høre mere, eller man vil komme og se, hvordan vi laver cykellege i praksis. Det er man altid velkommen til,” siger Charlotte.

Konceptet Cykelleg er udviklet af Cyklistforbundet i samarbejde med bl.a. pædagoger fra Hylet.

Sådan kan I bruge cykelleg i Jeres pædagogiske læreplan

Cykelleg kan være med til at støtte op om institutionens styrkede pædagogiske læreplan. På tværs af alle seks læreplanstemaer kan cykellegen fx bruges sådan her:

  1. Alsidig personlig udvikling
    Cykellege styrker mod og selvtillid, når børnene lærer at mestre nye færdigheder på cyklen.

  2. Social udvikling
    Cykelleg er en meget social aktivitet, som kræver samarbejde, og der opstår et særligt fællesskab mellem børnene, når de cykler sammen

  3. Kommunikation og sprog
    Cykellegene er fyldt med kommunikation både verbal og kropslig. Børnene lærer at sætte fokus på kropsdele, cykeldele, rum og retning.

  4. Krop, sanser og bevægelse
    Cykling er en meget kompleks motorisk færdighed, som involverer alle sanser og motoriske kompetencer såsom balance, kropsfornemmelse og øje-hånd-koordination.

  5. Natur, udeliv og science
    Cyklen er et fantastisk transportmiddel til at komme ud i naturen. Cykelleg kan også bruges til at lave sjove science-eksperimenter med at måle fart, afstand, friktion på forskellige underlag mm.

  6. Kultur, æstetik og fællesskab
    Cykelleg skaber et godt fundament for et sundt og aktivt børneliv med cyklen, som tages med resten af livet. Derudover er I med til at videreføre den unikke danske cykelkultur, som vi er berømte for i hele verden. Derudover er cyklen i sig et æstetisk udtryk, og man kan fx lege med at udsmykke cyklen på sin helt egen måde.