Cyklistforbundet Mener:
Cykelfremme via private og offentlige arbejdspladser
Offentlige og private arbejdspladser bør arbejde med at gøre det attraktivt at cykle til og fra arbejde samt i arbejdstiden. Arbejdspladsen bør udvikle en bæredygtig mobilitetspolitik med cykling i centrum, gå i dialog med medarbejdere om tiltag, der kan få dem til at vælge cyklen i hverdagen, og se på, om der er opgaver og situationer, hvor bilen kan skiftes ud med en cykel.
Vedtaget af Cyklistforbundets hovedbestyrelse, 2. september 2025 | Hent i PDF
Det kan betale sig for virksomheder at investere i medarbejderes sundhed. Sunde medarbejdere er mindre syge, mere effektive, har større overskud og trives bedre på arbejdspladsen. Samtidig er arbejdspladsen en velegnet arena for sundhedsfremmende aktiviteter.
Dels tilbringer hovedparten af den voksne befolkning en stor del af deres tid på arbejdspladsen, dels er arbejdspladsen et socialt kollektiv, hvor kollegaerne kan fungere som støtte for hinanden. Sundhedsfremmende indsatser på arbejdspladsen har desuden potentiale til at nå befolkningsgrupper, som er svære at nå med cykelkampagner og andre adfærdsændrende indsatser.
Cykelfremme betaler sig
Mere cykling i hverdagen gør en stor og konkret forskel for den enkelte og for arbejdspladsen. En analyse fra Dansk Industri viser, at vi som land får 235.000 færre sygedage og en samfundsøkonomisk sundhedsgevinst på 2,5 milliarder kroner, hvis vi cykler blot 10% mere, end vi gør i dag.
Cyklistforbundet anbefaler, at alle offentlige og private virksomheder iværksætter tiltag, som kan understøtte mere cykling i hverdagen. Det kan fx handle om at gennemføre en transportvaneundersøgelse for at se det fulde potentiale for mere cykling, om at deltage i cykelkampagner fx Cyklistforbundets årlige maj-kampagne VI CYKLER TIL ARBEJDE, etablere gode cykelfaciliteter på arbejdspladser eller gennemføre en Cykelvenlig Arbejdsplads CFE 2030-certificering.
Flyt varer og services fra bil til cykel
Presset på klimaet stiger, og trafikken i byerne vokser med enorme pladsudfordringer til følge. Transportsektoren er vigtig i den grønne omstilling, og der skal findes kloge og grønne løsninger for transport af mennesker, varer og services. Mange studier og undersøgelser peger på ladcykler som en vigtig del af løsningen på problemer med bytransport. For eksempel peger EU Urban Mobility Observatory under Europa-Kommissionen på, at ladcykler kan erstatte biltransport i forbindelse med 25% af alle vareleverancer (såsom brug af kurer-, ekspres- og pakketransport eller postleverancer) og 50% af al forretningsrelateret transport (såsom for håndværkere eller serviceydelser).
Flere og flere virksomheder har allerede med succes lagt hele eller dele af deres forretning om. SOS Dansk Autohjælp kommer nødstedte bilister til hjælp på elektriske ladcykler. Parkeringsvagter i hele landet har flere steder skiftet bilen ud med cykel. Hos mange almennyttige boligselskaber og større private udlejere cykler håndværkere og servicefolk til kunder og bygninger.
Vi skal som samfund videre ad den vej, og Cyklistforbundet anbefaler offentlige og private arbejdspladser at undersøge muligheder og potentiale for at udskifte bil med el-ladcykel i konkrete opgaveløsninger. Ikke mindst set i lyset af EU’s direktiv fra 2024, CSRD, der forpligter alle store virksomheder og senere også børsnoterede SMV’er omfattet af årsregnskabsloven til at rapportere på og offentliggøre deres bæredygtig-hedsarbejde inden for miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige forhold (ESG-ansvar).
Arbejdspladsernes arbejde for cykelfremme bør understøttes med økonomiske incitamenter
På offentlige og private arbejdspladser er der en stigende bevidsthed om virksomheders miljømæssige og sociale forhold og om cyklen som et vigtigt bidrag til at øge medarbejdersundhed og understøtte CO2-neutralitet. Det bør følges op af reviderede skatteregler, der understøtter virksomhedernes arbejde med cykelfremme og støtte til medarbejdere i at vælge cyklen til i hverdagen.
Sund og bæredygtig transportadfærd bør gøres økonomisk attraktiv med for eksempel en bruttolønsordning, der gør det muligt at købe, lease eller abonnere på en cykel på samme vilkår, som man kan få en telefon, et avisabonnement, et fitnessabonnement eller lign. Det bør også være muligt for arbejdsgivere at tilbyde fri cykel, som kan bruges både i arbejdstiden, til og fra arbejde og privat, efter samme princip, der i dag bruges om pendlerkort.