Cyklistforbundet mener: Cykelhjelm

Cyklistforbundet anbefaler, at både børn og voksne kører med cykelhjelm. Vi er imod at indføre tvungen brug af cykelhjelm.

Hvis uheldet er ude, vil en cykelhjelm i mange tilfælde beskytte dit hoved. Men et egentligt påbud om cykelhjelm kan ødelægge de store sundheds- og øvrige effekter af cykling og udfordre den mangfoldige danske cykelkultur.

Derfor anbefaler vi, at du cykler med hjelm. Men vi er imod at tvinge cykelhjelm ned over hovedet ved lov.

Cykelkultur handler om mere end cykelhjelme

Danskere i alle aldre cykler, og vi har en meget bred cykelkultur i Danmark. Eksempler fra udlandet viser, at et hjelmpåbud kan få folk til at stå af cyklen. Derfor skal vi passe på ikke at opsætte regler, som er ødelæggende for den danske cykelkultur.

Får Danmark et påbud om hjelm, forudser vi, at en del vil rette ind efter lovkravet. Men en del cyklister vil fortsætte med at køre uden hjelm. De vil så være lovovertrædere. Andre vil miste lysten til at cykle. Det vil samlet set give en negativ virkning for folkesundheden, miljøet, trængslen i byerne og de mange andre faktorer, som cyklismen gavner.

Cyklistforbundet mener, at det er forkert at kriminalisere og skræmme danskerne væk fra cyklerne. Derfor siger vi: Ingen hjelmlov, men i stedet motiverende kampagner.

Også Cyklistforbundets europæiske paraplyorganisation ECF er imod et påbud om brug af cykelhjelm samt brugen af skræmmekampagner til at promovere brug af cykelhjelm.

Sådan skal hjelmen sidde

• Hjelmen skal dække baghovedet, tindingerne og panden. Det gør den, når den sidder vandret set fra siden, og der kun er to-tre centimeter mellem øjenbrynene og hjelmens forkant

• Hjelmen skal indstilles og strammes, så den ikke kan rutsje rundt på hovedet. Det skal kun være plads til to fingre mellem rem og hage. Spænderne skal jævnligt strammes efter, så de ikke bliver for løse

• Tjek regelmæssigt, om dit barns hjelm stadig passer i størrelsen. Børn har det med at vokse.

Se den fulde guide på Cyklistforbundet.dk/cykelhjelm

Udenlandske erfaringer

• I Australien indførte man i 1994 et hjelmkrav, som fik australierne til at cykle mindre. En ud af fem siger, at de ville cykle oftere, hvis der ikke var påbud om hjelm

• I USA har et hjelmpåbud for unge reduceret antallet af alvorlige cykeluheld blandt børn og unge – men med konsekvensen, at færre børn og unge cykler

• I Sverige, hvor der er indført et hjelmkrav for unge cyklister, er der markant færre børn, der bruger cykelhjelm end i Danmark, hvor hjelmen ikke er påbudt

• I 1994 introducerede New Zealand et påbud om brug af cykelhjelm. Et studie har efterfølgende vist, at hjelmloven reducerede antallet af alvorlige hovedskader. Men sammenligner man årene før og årene efter hjelmloven, skete der også en halvering af antallet af cyklede timer pr. person. Studierne forholder sig dog ikke til den direkte sammenhæng mellem hjelmloven og faldet i cykeltrafikken, da der er mange andre faktorer i spil.

Vi er i Danmark nået rigtig langt ad frivillighedens vej. Vi skal ikke kriminalisere cykling uden hjelm, men fortsætte ad frivillighedens vej.

Flere og flere bruger hjelm

• Vi har i Danmark set en klar opadgående tendens for hjelmbrug siden 2004

• Det gælder både for skoletrafik og bytrafik

• I de 14 år, hvor Rådet for Sikker Trafik har gennemført cykelhjelmstællinger, er hjelmbrugen steget fra 6 % til 42% i bytrafik og fra 33 % til 76 % i skoletrafik.

Kilde: Rådet for Sikker Trafiks cykelhjelmstælling (2018)

Cyklistforbundet opfordrer til hjelm i Alle Børn Cykler

I Cyklistforbundets årlige børnemotionskampagne Alle Børn Cykler dyster skoleelever over hele landet om at cykle flest dage.

For at bakke op om brug af hjelm får alle elever, der cykler med hjelm, dobbelt op på kampagnepoint. Blandt de 108.829 deltagende elever i Alle Børn Cykler 2019 cyklede 96.8% med hjelm på turen til skole og fritid under kampagnen.

Med kampagnen ønsker vi at hjælpe børn til at få gode cykelvaner, som de kan tage med sig og opnå de mange sundhedsfordele, som et aktivt liv med hverdagscykling medfører. Kampagnen kører de to første uger af september.

Pas på dit hoved - brug hjelm

I analysen 'Krydsulykker mellem cykler og biler' fra 2008 konkluderer Havarikommissionen for Vejtrafikulykker (HVU), at cykelhjelme kan reducere skader på hovedet og i enkelte tilfælde betyde forskellen på liv og død. Konklusionen bygger på en dybdegående analyse af 30 alvorlige ulykker med cyklister.

Holdningspapiret er vedtaget af Cyklistforbundets landsmøde 2016.

Læs også

Alt om cykling

Hold cyklen i topform

Den velholdte cykel kører bare bedre. Brug Cyklistforbundets gør det selv-guide og gør din cykel forårsklar.

Læs guiden

Frivilligportalen

Frivillighåndbogen

Skal det være nemmere at cykle der, hvor du bor? Med vores håndbog kommer du godt i gang med frivilligt arbejde og med at gøre en forskel.

Se håndbog til frivilligt arbejde

Alt om cykling

Lov og regler

Kender du færdselsloven for cyklister? Kender du lovkravene for din cykel? Ved du, hvad du må og skal?

Se lov og regler her