Cyklistforbundet Mener:
Det skal være trygt og sikkert at cykle – for alle
Som cyklist er det at føle sig tryg i trafikken altafgørende for, at man bruger cyklen som hverdagens transportmiddel. Trafik og færdselsforhold skal indrettes trygt og sikkert for alle cyklister – også for børn, ældre og mennesker med handicap. Den enkelte cyklist skal cykle hensynsfuldt over for andre trafikanter, overholde Færdselsloven og anbefales at cykle med cykelhjelm
Vedtaget af Cyklistforbundets hovedbestyrelse, 20. maj 2025 | Hent i PDF
Cyklen giver den enkelte bevægelsesfrihed og adgang til nem og billig mobilitet i mange af hverdagens transportsituationer. Der er samtidig store sundhedsmæssige og økonomiske fordele ved, at flere cykler mere, ved at flytte bilister over på (el)cykler og erstatte bilkørte kilometer med cykelkørte. Forudsætningen for at få flere til at cykle mere er, at vi føler os trygge og er sikre i trafikken.
Over de sidste årtier er det blevet mere sikkert for alle trafikantgrupper i trafikken. Men mens den positive ulykkesudvikling i over ti år har stået stille for cyklister, er det i samme periode blevet stadig mere sikkert at være bilist. Det er ikke godt nok – slet ikke set i lyset af, at cyklisterne skal bevæge sig i en trafik med stadig flere, hurtigere accelererende (elbiler) og stadig større, tungere personbiler.
Det må ikke opfattes som farligt at cykle
Kommuner og stat har en vigtig opgave med at indrette trafik og færdselsforhold på det kommunale vejnet og i forbindelse med de statslige veje således, at trafik og færdselsforhold er så hensigtsmæssige og sikre som muligt samt også opleves tryg for cyklister. Den oplevede og den reelle sikkerhed skal gå hånd i hånd med god fremkommelighed for cyklister.
Kommuner og stat har ligeledes en vigtig opgave med at skabe en trafikal hverdag, hvor det opfattes som trygt at cykle, og hvor det ikke er den svage part (cyklisten), som pålægges al ansvar og alle byrder for egen trafiksikkerhed. Cykelstier i eget tracé, lovgivning om mindst 1,5 m afstand, når bilister overhaler cyklister, samt lavere hastigheder for biler er blandt de bedste foranstaltninger at etablere og indføre i forhold til at gøre det nemmere, mere trygt og mere sikkert for cyklister at færdes i trafikken.
Hurtigere, større og tungere cykler
De nye hurtigere, større og tungere cykler (elcykler, el-ladcykler, speedpedelecs) udgør en særlig udfordring på de større byers cykelstier. El(lad)cyklen er en stor og positiv forandringsfaktor i arbejdet med cykelfremme. Den giver pendlerne større radius, familier nye muligheder for at klare hverdagens transport af børn og indkøb uden bil og virksomheder muligheder for at flytte medarbejdere, varer og ydelser fra bil til lad- og godscykel i mange flere tilfælde, end man skulle tro.
Men det giver bagslag, hvis så forskellige typer cykler og andre køretøjer (fx el-løbehjul og kabinescootere) skal presses ind på og deles om for smalle cykelstier. En tidssvarende cykelinfrastruktur og nytænkning i øvrigt i forhold til fremkommelighed for cyklister og pladsfordeling mellem cyklister og bilister er afgørende for at undgå utrygge situationer og alvorlige ulykker.
Plads til alle
Cykelinfrastruktur bør udformes, så den føles tryg også for mere sårbare cyklister som børn, der skal lære at bevæge sig sikkert i trafikken, mennesker med et handicap og ældre. I dag er ældre cyklister overrepræsenterede i ulykkesstatistikken. Samtidig gør især bilers hastighed forældre jf. forskellige undersøgelser bekymrede for at sende deres børn ud på cykel i trafikken.
Kommuner, Færdselssikkerhedskommissionen o.a. skal arbejde målrettet for at forebygge ulykker, for at skabe de forhold, som gør det trygt for børn, ældre og mennesker med handicap at cykle og for at reducere overrepræsentationen af ældre i uheldsstatistikkerne.
Brug af cykelhjelm skal være frivilligt
Brug af cykelhjelm er entydigt vigtig i forhold til at beskytte sig mod hovedskader. Derfor anbefaler Cyklistforbundet, at børn og voksne kører med hjelm, og vi taler konsekvent brug af hjelm frem i vores kampagner og øvrige arbejde. Vi er fortalere for, at frivillighed og ikke lovkrav om brug af cykelhjelm fortsat er vejen frem.
Læs også: Cyklistforbundet mener: Ja til cykelhjelm, nej til lovkrav