Podcast: JERNHESTEN

Kan vi cykle os til en sundere og bedre verden?

Cyklistforbundets direktør Klaus Bondam og kommunikations- og engagementschef Jane Kofod er vært på Jernhesten. Sammen undersøger de over fem afsnit, om vi kan cykle os til sundere liv, bedre byer, en grønnere og mere bæredygtig verden.

Serien er produceret af Cyklistforbundet i samarbejde med Dansk Metal. Du finder serien der, hvor du plejer at lytte til podcast - og herunder.

#5: Fra bil til cykel - hvordan?

Hvordan motiverer du dig selv til at komme op på cyklen på de dage, hvor det er svært? Vi spørger sundhedscoach, Chris MacDonald. Vi besøger også Lars Krab Larsen, der i JERNHESTEN #1 lovede at lade bilen stå og i stedet cykle til arbejde, for at se, om en inkarneret bilist kan blive glad el-cyklist. Hør også, om din arbejdsplads kan - og bør - hjælpe dig med at gå fra sæde til saddel, og ikke mindst hvad du kan bede din arbejdsplads gøre i forhold til bakke op om sunde og grønne transportvaner.

Gæster: Sundhedcoach Chris MacDonald; Lars Krab Larsen, uddannet rørsmed/afdelingskasser hos Dansk Metal; leder af Cykelvæksthuset, Trine Stig Mikkelsen.

Værter: Klaus Bondam og Jane Kofod.

#4: Sæt strøm til dit cykelliv

Kan man skippe sin bil og få hverdagen til at hænge lige så godt sammen med en el(lad)cykel? I JERNHESTEN #4 taler vi om cykler med strøm på; cykler, der giver det ekstra skub til komme afsted - og køre lidt længere, end man ellers ville have gjort. Mød en familie, der skilte sig af med familiens biler, og få en guide til køb af elcykel.

Gæster: Xenia Duffy Obel fra Aarhus og Hans Fogh fra cykelfirmaet Larry vs Harry.

Værter: Klaus Bondam og Jane Kofod.

#3: Er livet bare bedre på en børnecykel?

Hvordan lærer du dit barn at cykle? Hvor tidligt kan du gå i gang? Hvorfor er det godt for børn at have cyklen som fast følgesvend i deres liv? Og hvorfor synes skuespilleren Ditte Hansen ikke, at hun vil undvære cyklen i sin hverdag?
Gæster: Skuespiller Ditte Hansen, børneprojektleder i Cyklistforbundet, Mai-Britt Aagaard Kristensen og triatlet og far, Dennis Hessellund.

#2: Cykling som motion og i ferien - hvordan kommer du i gang?

Gæster er Jens Veggerby, tidligere professionel cykelrytter om at komme godt i gang med at motionscykle; Lars Krab Larsen, uddannet rørsmed og i dag afdelingskasser hos Dansk Metal om at beslutte sig for at cykle mere og køre mindre i bil og Jesper Pørksen, direktør i Dansk Cykelturisme, om cykelferier i Danmark - er det lutter modvind, våde sokker og teltpløkker, som ikke vil i jorden - eller er det ren og skær gammel fordom.

#1: Hvor sundt er det at cykle – og hvor meget skal der til, før det gør en forskel?

Gæster er professor på SDU, Jens Troelsen, om cykling og sundhed - gør det overhovedet nogen forskel at lade bilen stå og tage cyklen til arbejde eller til indkøb bare et par gange om ugen; og tidligere vejrvært på DR, Anja Fonseca, om at cykle sig til ro, overskud og glæde i hverdagen.