I et lokalområde med brede cykelstier og god plads til cyklister

I områder med høj tæthed viser vores undersøgelser, at utryghed i tæt og hektisk trafik spiller en afgørende rolle for valget om ikke at cykle. 14 % af ikke-cyklister i høj tæthed ville kunne motiveres til at cykle mere, hvis utrygheden ved uheld med andre cyklister blev reduceret gennem bedre forhold. Af disse peger næsten en tredjedel på, at bredere cykelstier vil være den mest oplagte løsning. Flere fremhæver, at stierne ganske enkelt er “for smalle”, mens andre oplever, at trafikken på stierne føles “voldsom”. Når cykelstierne er brede og giver god plads, opstår der en oplevelse af ro og sikkerhed, som gør cyklen mere attraktiv i dagligdagen. Det indikerer, at kapaciteten på cykelstierne ikke alene handler om at kunne rumme mange cyklister, men også om at skabe tryghed og plads nok til forskellige typer af cyklister. Bredere cykelstier er en væsentlig nøgle til at øge cykelniveauet i områder med høj tæthed.

Bedre cykelstier - de er for smalleBeboer og ikke-cyklist i Aalborg C1, adspurgt om hvad der kunne motivere til at cykle
Trafikken på cykelstien er lidt voldsom for en begynder. Har aldrig cyklet førBeboer i Aalborg C1, adspurgt hvad der kan motivere til at cykle

Aalborg C1s umiddelbare cykelforbindelser til centrum er relativt smalle; her kan en almindelig cykel knap overhale en ladcykel. Billede: Google StreetView

Billede: Google Street View

Det er farligt med ladcykler og elcykler på smalle cykelstier. Cykelstierne skal være bredereBeboer og ikke-cyklist på Islands Brygge S, adspurgt hvad der kunne motivere til at cykle
På vejen Islands Brygge, der løber langs Islands Brygge 2,5 km fra Langebro til Islands Brygge Syd. Og det andet er cykelbroen til Fisketorvet. Det er lidt alle mod alle, og der er ikke cykelregler. Der mangler hajtænder og folk har deres egne regler, og så er der cykelvogne, man kan blive væltet af, fordi cykelstierne er for smalle.Beboer og ikke-cyklist på Islands Brygge S, adspurgt om hvilke lokationer, der ønskes bedre cykelforhold

Den centrale forbindelse fra caseområde Islands Brygge S mod centrum er kendetegnet ved cykelstier så smalle, at en cykel ikke kan overhale en ladcykel. Billede: Google Street View

Hvis der var bedre cykelforhold, bredere og bedre cykelstier, så ville jeg cykle mereBeboer og ikke-cyklist i Valby SV, adspurgt om hvad der kunne motivere til at cykle

I Aarhus Ø2 er der brede cykelstier ind mod byen. Samtidig angiver ingen respondenter i dette område, at cykelstiernes bredde er et problem. Billede: Cyklistforbundet

Der er en stærk bivariat negativ sammenhæng mellem hvor mange, der cykler til arbejde sammenlignet med bil, og hvor stor en andel af ikke-cyklisterne i området, der angiver bedre cykelforhold og/eller mindre utryghed ift. flerpartsuheld som motivator for mere cykling. Sammenhængen (p<0,1) ses desuden for flere andre cykelkategorier, fx cykling som formål i sig selv og kombinationsrejsecykling.