Med mange cykelstier herunder langs større veje

I områder med høj tæthed viser vores undersøgelser, at fraværet af cykelstier herunder langs større veje spiller en afgørende rolle for valget om ikke at cykle. 14 % af ikke-cyklister i høj tæthed ville kunne motiveres til at cykle mere, hvis utrygheden ved uheld med andre cyklister blev reduceret gennem bedre forhold. Af disse peger næsten halvdelen på, at flere cykelstier, herunder langs større veje, vil motivere dem til at vælge cyklen. Samtidig kan der påvises simple bivariate sammenhænge mellem niveauet af cykelstier langs veje og cykelniveauet for disse tætte caseområder i de større byer.

Områder som Aalborg C1 og Aarhus Ø1 har lav cykelandel og høj bilandel til arbejde/uddannelse og ligger samtidig ud til veje uden cykelsti. I disse områder er der desuden en højere andel af beboere, som sjældent cykler, men som tilkendegiver, at de ville gøre det oftere, hvis infrastrukturen var bedre.

Nyhavnsgade, der forbinder centrum med universiteterne både i øst og vest - der er kun cykelsti noget af vejenBeboer og ikke-cyklist i Aalborg C1, adspurgt hvilke lokationer, der kan forbedres og motivere til cykling
Jeg bryder mig ikke om at cykle på de veje, hvor der ikke er cykelstier, så man er nødt til at cykle på selve vejenBeboer og ikke-cyklist i Aalborg C1, adspurgt hvad der kan motivere til at cykle

Caseområde Aalborg C1 gennembores af Nyhavnsgade, der først får cykelsti længere inde mod centrum. Billede: Google StreetView

Der er for mange områder, hvor der ikke er cykelstier, og man kører sammen med lastbiler og biler.Beboer og ikke-cyklist i Aalborg C1, adspurgt hvad der kunne motivere til at cykle
Vil gerne cykle, hvis vejene var bredere. Der kører store biler og landbrugsmaskiner, og der er ingen cykelsti eller gadebelysningBeboer og ikke-cyklist i Aalborg C1, adspurgt om hvad der kunne motivere til at cykle
Bedre cykelsti afgrænset fra vejen Beboer og ikke-cyklist i Aarhus Ø1, adspurgt hvad der kan motivere til at cykle
Hvis der var flere cykelstier. Det er for usikkert at cykle, da bilerne kommer for tæt påBeboer og ikke-cyklist i Aarhus Ø1, adspurgt hvad der kan motivere til at cykle

Den mest direkte vej mod centrum for de fleste beboere i Aarhus Ø1 er denne vej uden cykelsti. Billede: Google StreetView

Der mangler ordentlige cykelvenlige stier, hvor jeg bor. Der er ingenBeboer og ikke-cyklist i Aarhus Ø1, adspurgt hvad der kan motivere til at cykle
Bedre cykelstier. Der er for få cykelstier, hvor jeg borBeboer og ikke-cyklist i Aarhus Ø1, adspurgt hvad der kan motivere til at cykle

Der er en stærk bivariat negativ sammenhæng mellem hvor mange, der cykler til arbejde sammenlignet med bil, og hvor stor en andel af ikke-cyklisterne i området, der angiver bedre cykelforhold og/eller mindre utryghed ift. flerpartsuheld som motivator for mere cykling. Sammenhængen (p<0,1) ses desuden for flere andre cykelkategorier, fx cykling som formål i sig selv og kombinationsrejsecykling.