Med tyverireducerende cykelparkering

For at gøre cyklen til et reelt alternativ i tætte byområder er det afgørende, at parkeringen opleves som sikker. Vores undersøgelser viser, at bekymringen for cykeltyveri er en reel barriere, som direkte hæmmer nogle borgeres lyst til at cykle. Omtrent 4 % af alle ikke-cyklister i undersøgelsen angiver uopfordret at tyveri eller frygten herfor forhindrer dem i at cykle eller påvirker deres brug af cyklen i negativ grad.

I områder med tyverireducerende cykelparkering – fx stativer, hvor cyklen kan fastlåses med kædelås – ses en markant forskel. Her nævnes tyveri sjældnere som en barriere, og det bidrager til et højere niveau af cykling. Eksempler fra caseområder som Aarhus N1 viser, at hvor denne type faciliteter er udbredt, er det ikke en udfordring, som borgerne fremhæver. Samtidig peger interviewudsagn på, at udsigten til bedre og sikrere parkering ville motivere flere til at vælge cyklen i dagligdagen.

Hvis man ikke skulle bekymre sig om, at cyklen bliver stjålet, for jeg føler, at det er en umulig opgave at få den igenIkke-cyklist i Ørestad S, adspurgt hvad der kunne motivere til at cykle i det daglige
Bedre sikkerhed ved parkering - ønsker ikke, at min cykel bliver stjåletIkke-cyklist i Valby SV, adspurgt hvad der kunne motivere til at cykle i det daglige

Aarhus N1 er et af de få caseområrder i høj tæthed, hvor der ikke er ikke-cyklister, der fravælger cyklen pga. oplevelser med tyveri eller frygt herfor. Visse stativer er designet på en måde, hvor man kan fastlåse sin cykel med en kædelås.

I caseområde Aalborg C1 findes der cykelstativer med mulighed for aflåsning og samtidig ingen respondenter, der angiver frygt for eller konkrete oplevelser med tyveri som noget, der påvirker fravalget af cyklen. Billede: Google StreetView

Hvis der var bedre cykelparkering, som kunne sikre cyklen ikke blev stjåletIkke-cyklist i Ørestad S, adspurgt hvad der kunne motivere til at cykle i det daglige
Hvis jeg ikke risikerede at få cyklen stjålet, derfor bedre cykelparkeringsmulighederIkke-cyklist i Aarhus NV1, adspurgt hvad der kunne motivere til at cykle i det daglige