Nær bycentrum eller lokalcenter

Byudviklingsområder i mellem tæthed placeret tæt på bycentrum eller et lokalcenter har i vores undersøgelser generelt et højere niveau af cykling end områder, der ligger længere væk. Der er en tydelig statistisk sammenhæng, som også ses, når der tages højde for socioøkonomiske forhold og andre byplanrelaterede variable. Nærheden til funktioner som indkøb, arbejde og service øger sandsynligheden for, at cyklen bliver valgt som transportmiddel i hverdagen, fordi afstandene opleves som overkommelige.

Beboeres udsagn bekræfter dette mønster. Særligt blandt dem, der bor længere væk fra centrum, fremhæves de større afstande som en direkte grund til, at cyklen ikke bruges i dagligdagen. Omvendt fortæller beboere i mere centralt beliggende områder, at cyklen er oplagt, netop fordi det er hurtigt og nemt at nå hverdagens gøremål. Samlet viser det, at nærhed til bycentrum eller lokalcentre er en central faktor i at understøtte cykling i nye byudviklingsområder.

Caseområderne i medium tæthed og deres placering ift. centrum. 

Et godt eksempel er caseområde Aarhus NV1, der sammenlignet med de øvrige caseområder har en lav andel af beboere, der cykler +5 dage om ugen, og samtidig en høj afstand til en bykerne-udpegning.

Hvis jeg boede lidt tættere på indre by, så kunne jeg måske finde på at cykleBeboer og ikke-cyklist i Aarhus NV1

Der er en stærk negativ sammenhæng - også når der tages højde for socioøkonomi og andre byplanfaktorer - mellem hvor mange beboere, der cykler generelt (ovenstående, p<0,03) og til fx arbejde/uddannelse, indkøb og familie/venner, og hvor langt der er til nærmeste bykerne.

Sammenhængen mellem cykelniveauet i caseområderne og afstanden til bykerne eller lokalcenter er der også, når der ikke tages højde for andre faktorer.

Caseområdet Aalborg SV har også langt til centrum, og scorer ligeledes lavt på tværs af flere cykelkategorier.

Hvis jeg boede lidt tættere på byen og arbejde, kunne jeg begynde at cykle oftereBeboer og ikke-cyklist i Aalborg SV
Har ingen cykel og har langt til byen. Der mangler en passende cykelafstand til arbejde og andetBeboer og ikke-cyklist i Aarhus NV2

Byudviklingsområdet Aalborg SØ (også kaldet Eternitten) er et af byudviklingsområderne, der ligger meget tæt på centrum og samtidig har et meget højt niveau af cykling på tværs af flere kategorier.

Aarhus N2 ligger over middel i både cykelniveau og under middel i afstand til centrum og passer som de andre fint ind i den dokumenterede negative sammenhæng mellem cykelniveauet og områdets placering ift. centrum.