Nær bycentrum eller lokalcenter
Byudviklingsområder i mellem tæthed placeret tæt på bycentrum eller et lokalcenter har i vores undersøgelser generelt et højere niveau af cykling end områder, der ligger længere væk. Der er en tydelig statistisk sammenhæng, som også ses, når der tages højde for socioøkonomiske forhold og andre byplanrelaterede variable. Nærheden til funktioner som indkøb, arbejde og service øger sandsynligheden for, at cyklen bliver valgt som transportmiddel i hverdagen, fordi afstandene opleves som overkommelige.
Beboeres udsagn bekræfter dette mønster. Særligt blandt dem, der bor længere væk fra centrum, fremhæves de større afstande som en direkte grund til, at cyklen ikke bruges i dagligdagen. Omvendt fortæller beboere i mere centralt beliggende områder, at cyklen er oplagt, netop fordi det er hurtigt og nemt at nå hverdagens gøremål. Samlet viser det, at nærhed til bycentrum eller lokalcentre er en central faktor i at understøtte cykling i nye byudviklingsområder.






