Med cykelinfrastruktur i naturomgivelser i nærområdet

Cykelstiforbindelser i naturomgivelser i nærområdet op til 3 km er en vigtig drivkraft for, at flere vælger cyklen i hverdagen, ifølge vores undersøgelser. Når cykelstier går gennem grønne områder, skove eller langs vandløb, ses der et højere niveau af cykling, især når det gælder hverdagsture til arbejde og uddannelse. De statistiske analyser viser en klar sammenhæng, både i simple bivariate modeller og når der tages højde for socioøkonomi og andre byplanrelaterede faktorer.

Beboernes udsagn underbygger dette billede. Det er især dem, der ikke har adgang til cykelstier i naturnære omgivelser, som fremhæver, at de savner muligheden og forbinder manglen med deres lavere brug af cyklen i hverdagen. Hvorimod steder som Roskilde NØ med mange cykelstier i naturomgivelser samtidig har et højt niveau af cykling til både arbejde og uddannelse. Samlet set viser det, at cykelinfrastruktur i naturnære omgivelser er med til at gøre cyklen til et attraktivt valg i hverdagen, og at effekten er endnu tydeligere, når man ser på de statistiske sammenhænge og beboernes egne vurderinger i samspil.

En stor del af stinettet omkring Aarhus SV1 ligger i naturomgivelser, herunder forbindelserne ind mod centrum. Billede: Google Maps

Naturcykelsti fra Aarhus SV1 ind mod Aarhus centrum. Billede: Google Street View

Caseområde Aarhus SV1 scorer meget højt på cykelinfrastruktur i naturomgivelser i nærområdet (3 km) og ligeledes ganske højt på cykling til arbejde/uddannelse.

Hvis der var flere naturskønne cykelruterBeboer og ikke-cyklist i Aarhus NV2 adspurgt om hvad der kunne motivere til at cykle mere
Jeg kunne motiveres til at cykle mere, hvis der var skov i nærhedenRespondent og ikke-cyklist i Aalborg SV

I Aarhus NV2 findes der ikke mange cykelstier i skov, langs søer eller vandløb. Billede: Cyklistforbundet


Roskilde NØ har et højt niveau af cykling til arbejde/uddannelse og mange cykelstier i nærområdet i naturomgivelser. Billede: Cyklistforbundet

Der er især ikke-lineær sammenhæng (p<0,02) mellem niveauet af cykling til arbejde/uddannelse og hvor stor en andel af cykelinfrastrukturen i lokalområdet, der er omgivet af natur. Denne sammenhæng findes også for cykling til familie og venner if. 5 km (p<0,08). Tager man højde for andre byplanvariable, er sammenhængen endda en smule stærkere.

Aarhus NV1 er et af caseområderne med lavt cykelniveau samtidig med, at der er få cykelstier i nærområdet i naturomgivelser. Billede: Google StreetView