Med cykelparkering i niveau foran hoveddøren

Decentral cykelparkering – altså parkering tæt ved hoveddøren eller i niveau med indgangen – viser sig at være stærkt forbundet med højere cykelbrug i hverdagen. Vores undersøgelser bekræfter den statistiske sammenhæng mellem cykling og decentralt placeret cykelparkering, og denne association holder sig på tværs af formål som pendling til arbejde/uddannelse og ture til familie/venner på afstande op til 5 km, også når der kontrolleres for byplan- og socioøkonomiske variabler.

Beboernes egne udsagn underbygger mønsteret: Visse peger på, at cykelkældre og underjordisk parkering, særligt når de ligger langt væk fra hoveddøre eller trapper, bliver besværlige og uattraktive at bruge. Når cykelparkeringen i stedet placeres ved facadedøren eller på dørniveau, opleves adgang til cyklen som markant lettere og mere intuitiv. Dette indikerer, at decentrale parkeringsløsninger kan spille en nøglerolle i at gøre cyklen til et realistisk valg for flere i deres daglige transport.

Motion i dagligdagen på cykel hænger ikke sammen, der er langt til cykelkælderenBeboer og ikke-cyklist i Aarhus N3
En elcykel kunne hjælpe, men den er for stor til at kunne få ind ad døren og op og ned af kælderenBeboer og ikke-cyklist i Rødovre V

Caseområde Aarhus N3 har i visse delområder lange facader med indgangsdøre uden cykelparkering i nærheden. Derimod er der bilparkering lige foran døren, hvilket gør adgang til bil markant lettere end til cyklen. Billede: Google StreetView

I caseområde Rødovre V er der mange steder ikke cykelstativer foran hoveddøren, og cykelkælderen opleves ikke som attraktiv. Billede: Google Street View

Der er en stærk sammenhæng (p<0,01) mellem decentral cykelparkering og cykling til arbejde og uddannelse, særligt når der tages højde for andre byplanrelaterede faktorer såsom topografi og afstand til bykernen.

Sammenhængen (p<0,01) ses ligeledes for cykling til familie og venner inden for 5 km, når der tages højde for visse socioøkonomiske og byplanrelaterede variable.