Med uattraktiv bilparkering

Når bilparkering gøres mindre attraktiv – fx ved at fjerne mulighed for parkering lige ved hoveddøren eller gøre den dyr eller besværlig – ændres konkurrencen til cykling. Vores undersøgelser viser en klar statistisk sammenhæng: I de byudviklingsområder, hvor bilparkering er mere besværlig, er cykelandelen højere. Denne sammenhæng holder også, når man kontrollerer for socioøkonomi og relevante byplanvariable.

I Rødovre V, hvor parkering ikke foregår lige ved døren, ligger cykelniveauet til arbejde og uddannelse højere end i områder med bilparkering direkte foran hoveddøren. Omvendt ses eksempelvis i Aarhus NV2 og Aalborg SV, hvor bilparkering er dominerende foran bopælene, at cykelandelen er markant lavere. Beboernes udsagn viser, at mange opfatter bilen som det “nemmere valg” i områder, hvor parkering er ubesværet tæt på hoveddøren. 

Der er overvejende bilparkering foran hoveddøren i Aarhus NV2, der også scorer lavest i cykling til arbejde/uddannelse. Billede: Cyklistforbundet

Cykling tager tid med henblik på planlægning. Det er nemmere med bilBeboer og ikke-cyklist i Aarhus NV2

Sammenhængen mellem uattraktiv bilparkering i byudviklingsområdet og niveauet af cykling til arbejde og uddannelse ses både simpelt, og når der tages højde til socioøkonomi og andre byplanvariable (p<0,01). Sammenhængen ses på tværs af stort set alle modalitetskategorier, fx cykling til fritidsaktiviteter if. 5 km ift. bil, cykling til indkøb if. 5 km ift. bil (alle p<0,01).

I Rødovre V er der overvejende parkering på fællesarealer, der ikke nødvendigvis er tæt på hoveddøren. Her ligger niveauet for cykling til arbejde og uddannelse højere end for caseområder med egen bilparkering foran hoveddøren. Billede: Cyklistforbundet

Ligeledes i byudviklingsområdet Aalborg SV er der overvejende bilparkering foran hoveddøren, og også her er der markant færre, der vælger cyklen til fx arbejde og uddannelse. Billede: Cyklistforbundet

Vi har travlt - så det er bilenBeboer og ikke-cyklist i Aalborg SV