Med stor andel af store veje med cykelsti i nærområdet

Når cykelstier anlægges langs alle større veje i nærområdet, øges trygheden og tilgængeligheden markant for cyklister, viser vores undersøgelser. Der er en klar statistisk sammenhæng mellem andelen af større veje med cykelstier og hvor mange, der cykler til fx familie og venner inden for 5 km. Sammenhængen er robust og kan stadig påvises, når der tages højde for socioøkonomi og andre byplanrelaterede variable.

Beboernes udsagn bekræfter billedet. Flere peger på, at fraværet af cykelstier langs trafikerede veje gør det besværligt og utrygt at cykle, mens områder med fuld dækning opleves som nemme at færdes i. Det er netop de store veje, som binder hverdagen sammen, og når de har cykelstier, bliver cyklen et naturligt valg til korte ture. Samlet set peger både de kvantitative analyser og de kvalitative erfaringer entydigt på, at cykelstier langs alle større veje i nærområdet er en afgørende forudsætning for at løfte cykelniveauet i byudviklingsområder.

Den rene sammenhæng mellem andelen af større veje med cykelsti i nabolaget og andelen af beboere, der cykler til familie og venner inden for 5 km, er stærk. Dette ses for flere modalitetskategorier, fx også for cykling til fritidsaktiviteter if. 5 km og cykling som formålet i sig selv (p<0,01).

Ligeledes er sammenhængen stærk (p<0,02), når der tages højde for socioøkonomi og andre byplanrelaterede variable.

I krydset ved Skelagervej og Bygaden mangler der cykelsti og lyskryds Beboer og ikke-cyklist i Aalborg SV, adspurgt om hvilke forbedringer i området, der kunne motivere til mere cykling
Bygaden - der må godt være cykelsti hele gaden. Cykelmarkeringerne er ikke ret brede, og det er simpelthen for smalt i forhold til cykelstien Beboer i Aalborg SV, adspurgt om hvilke forbedringer i området, der kunne motivere til mere cykling

Krydset Bygaden/Skelagervej er et næsten uomgængeligt kryds for beboere i caseområde Aalborg SV. Krydset er uden cykelsti og lysregulering - dog starter en cykelsti umiddelbart efter krydset i østlig retning på Skelagervej. Billede: Google Streetview

Store dele af Bygaden er uden cykelsti og en central forbindelse for caseområdet Aalborg SV, der ligger i bund, når det kommer til cykling til familie og venner inden for 5 km. Billede: Google StreetView

Caseområde Aalborg SV mangler især cykelsti langs Bygaden men også ud af byen langs motortrafikvejen mod Nibe.

Caseområde Aarhus NV2 har flere større veje - både ind mod Aarhus og mod nord (Hinnerup) - hvor der ikke er cykelsti.

Når man cykler fra Sabro ad Gammel Viborgvej til Tilst ved Aarhus, skal man cykle igennem Mundelstrup, og det er en omvej. Hvis man kunne følge Viborgvej til Tilst, hvor der er cykelstier hele vejen til Aarhus, ville det være fint Beboer og ikke-cyklist i Aarhus NV2
Der mangler cykelstier i området ud mod Hinnerup Beboer og ikke-cyklist i Aarhus NV2

Der er ikke cykelsti langs hovedvejen ind mod Aarhus, hvilket for nogle opleves som en omvej. Målt i meter er der ikke tale om en omvej, til genæld er der mange kryds, som kan gøre oplevelsen længere. Billede: Google StreetView

Uanset hvilken forbindelse, man tager ud af Sabro mod Hinnerup, vil man cykle sammen med bilerne. Billede: Google StreetView

Aarhus N2 er et af områderne med en høj andel af cykling til familie og venner inden for 5 km, og rundt om dette område er alle større veje forsynet med cykelsti. Billede: Cyklistforbundet