MYRETUEN: Børn kan lære super meget på en cykel

Det er svært at nøjes med at lære én ting, når man leger cykelleg. Sådan siger de i Børnehuset Myretuen i Brøndby. De oplever, at legene i Vi kan cykle! kan bidrage til at nå alle seks mål i de nye, styrkede læreplaner. Se børnehusets råd og erfaringer her.

Af Rikke Ravn Faber

Oppe på et bord-og-bænkesæt står pædagogmedhjælper Lars Petersen med en lille, hvid ghettoblaster. Han er tæt omringet af cirka tyve små cyklister, der ser nysgerrigt op på ham.

”I dag skal vi lege cykelstopdans!” råber Lars Petersen, før han bøjer sig ned og trykker playknappen i bund.

Det er en debut. Myretuens børn og voksne har ikke leget cykelstopdans før. Men så snart musikken spiller, suser myrerne rundt imellem hinanden, og der skal kun et par enkelte instrukser til, før de har fanget legen.

Når vi evaluerer vores cykelaktiviteter, så ser vi faktisk, at cyklerne i større eller mindre grad kan bidrage med noget til alle læringsmålene.Lars Petersen, Pædagogmedhjælper

De små hjul stopper, når musikken stopper. Sådan cirka i hvert fald.

”Næste gang skal I finde en rød kegle at holde stille ved!”, råber Lars Petersen ud over pladsen.

Den besked er det nu ikke alle, der fanger, men heldigvis er de store børn hurtige til at hjælpe de små. Og til sidst kommer så dagens sværeste udfordring: at stoppe og kramme hinanden. Det tager lidt tid, når man er på cykel og har hjelm på. Men Myretuens børn kan godt.

Cykellege giver bred læring

Børnehuset Myretuen er med i Cyklistforbundets kampagne Vi kan cykle! for andet år i træk. I maj leger de cykelleg to gange om ugen, og ligesom sidste år regner de med at cykle videre hele sommeren.
”Cykellegene giver bare rigtig god mening i forhold til de krav, vi skal leve op til i de nye styrkede læreplaner,” siger Lars Petersen.

”Det er klart, at børnene bliver bedre til at cykle, og at cykelleg generelt styrker deres motorik. Men der er mere i det end det fysiske. Når vi evaluerer vores cykelaktiviteter, så ser vi faktisk, at cyklerne i større eller mindre grad kan bidrage med noget til alle læringsmålene.”

Læringen sker fx ved, at børnene deles om cyklerne, giver en besked videre, løser opgaver sammen, tager hensyn til hinanden i mylderet – eller trøster en ven, der er væltet på cyklen.
”Og når de glade for at cykle, så kan vi jo bruge det meget bredt. Vi kan fx snakke om kulturen i andre lande. Har de også cykler der? Hvordan ser deres veje ud? Og så videre,” uddyber Lars Petersen.

Skru op og ned for sværhedsgraden

Myretuens børn bestemmer selv, om de vil være med til cykellegene. Det er Lars Petersen og en kollega fra nabostuen, der står i spidsen for legen – men alle stuer er inviteret med, og små og store børn cykler sammen.

”Vi startede med at lave cykellege for de ældste børn. Men de små vil også gerne cykle, og for os er det vigtigt, at alle kan være med,” fortæller Lars Petersen.
Så hos Myreturen starter de tit med det, Lars Petersen kalder ”en barberet udgave” af Cyklistforbundets cykellege.

Sidste år var der flere børn, der plejede at blive kørt i bil, som begyndte at cykle i stedet for – og det, synes jeg jo, er fedt at se, siger pædagogmedhjælper Lars Petersen

”Legene er supergode, bl.a. fordi de er nemme at målrette til forskellige børnegrupper. Her hos os virker det bedst, når vi starter et sted, hvor det er nemt for både børn og voksne. Og så kan vi altid bygge på, når vi kender legen.”

Grib det, børnene finder på

Meget ofte sker der det, at legen vokser helt af sig selv – fordi børnene finder på noget nyt. I Myretuen ser de det som en vigtig del af læringen, at børnene selv kan være med til at udvikle legen. Det gælder bare om at gribe ideerne.

”Vi havde fx en leg, hvor man skulle cykle gennem nogle ringe. Det var lidt svært for de mindste. Men så fandt børnene selv på, at man kunne vælge at køre zigzag mellem ringene, og så var alle glade”, fortæller Lars Petersen.

”Så de løste selv udfordringen, og når man husker at anerkende dem for det, så vokser de lige et par centimeter!” siger han.

Opfind ikke den dybe tallerken hver gang

Selv om der findes et væld af lege, man kan lege på cykel, anbefaler Lars Petersen anbefaler ikke nødvendigvis, at man kaster sig ud i en ny leg hver uge.

”Man opdager ret hurtigt, hvilke lege børnene helst vil lege. Her hos os er de fx helt tossede med en cykelleg, hvor de skal poste breve, så den bruger vi ret tit. Børn kan godt lide den slags gentagelser, fordi de mærker, at det her, det har jeg helt styr på.”

Mange af de børn, der bliver glade for at cykle i børnehaven, tager i øvrigt begejstringen med hjem, og Lars Petersen håber, at de kan overtale deres forældre til at hente og bringe på cykel.

”Sidste år var der flere børn, der plejede at blive kørt i bil, som begyndte at cykle i stedet for – og det, synes jeg jo, er fedt at se.”

Læs også

Alle børnehaver: Nu kan I tilmelde jer Vi kan cykle!

At blive cykelsikker er første skridt på vejen til at blive cykelglad og trafiksikker børnecyklist. I børnehavekampagnen Vi kan cykle! leger børn sig til at blive sikre på cyklen med sjove cykellege. Vi kan cykle!-2024 kører hele maj måned. Det er gratis at være med, og tilmeldingen er åben nu.

Læs mere og tilmeld jer

Book Cykellegekorpset

Cykelleg hjælper børn til at blive cykelglade og cykelsikre børnecyklister. Book Cyklistforbundets cykellegekorps til et fagligt inspirationskursus for pædagoger og lærere eller til et sjovt børne-arrangement, der sætter fokus på børn, cykling, sikkerhed og sundhed.

Book Cykellegekorpset

Støt cykelsagen - og træk det fra i skat

Støt med et valgfrit beløb. Giv et medlemskab i gave. Betænk cykelsagen i dit testamente. Du kan støtte Cyklistforbundets arbejde for bedre forhold for cyklister på mange måder.

Læs mere