I fladt lokalområde
Ifølge vores undersøgelser har byudviklingsområder placeret i bakkede lokalområder generelt et lavere cykelniveau end områder, der ligger i fladere terræn. Sammenhængen kan påvises statistisk og er tydelig, også når der tages højde for socioøkonomi og en række byplanrelaterede variable. Terrænet spiller ganske enkelt en rolle for, om cyklen vælges i hverdagen: hvor det er fladt, opleves cyklen som let og ubesværet, mens bakker for mange bliver en barriere.
Det samme fremgår af beboernes udsagn. Når de forklarer, hvorfor cyklen ikke bruges, nævnes bakker ofte som en central udfordring. Selv korte afstande kan opleves som uoverkommelige, når de indebærer stejle stigninger. Omvendt fortæller beboere i flade områder, at cyklen føles oplagt, netop fordi transporten kan klares uden store anstrengelser. Samlet viser det, at terrænforholdene i høj grad er med til at forme cykeladfærden i nye byudviklingsområder, og at flade lokalområder giver de bedste forudsætninger for et højt cykelniveau.




