I fladt lokalområde

Ifølge vores undersøgelser har byudviklingsområder placeret i bakkede lokalområder generelt et lavere cykelniveau end områder, der ligger i fladere terræn. Sammenhængen kan påvises statistisk og er tydelig, også når der tages højde for socioøkonomi og en række byplanrelaterede variable. Terrænet spiller ganske enkelt en rolle for, om cyklen vælges i hverdagen: hvor det er fladt, opleves cyklen som let og ubesværet, mens bakker for mange bliver en barriere.

Det samme fremgår af beboernes udsagn. Når de forklarer, hvorfor cyklen ikke bruges, nævnes bakker ofte som en central udfordring. Selv korte afstande kan opleves som uoverkommelige, når de indebærer stejle stigninger. Omvendt fortæller beboere i flade områder, at cyklen føles oplagt, netop fordi transporten kan klares uden store anstrengelser. Samlet viser det, at terrænforholdene i høj grad er med til at forme cykeladfærden i nye byudviklingsområder, og at flade lokalområder giver de bedste forudsætninger for et højt cykelniveau.

Jeg er er ikke så glad for bakker og niveauforskelleBeboer og ikke-cyklist i Aarhus NV2, adspurgt om hvad der kunne motivere til at cykle mere
Veje uden bump og bakker Beboer og ikke-cyklist i Aarhus NV2, adspurgt om hvad der kunne motivere til at cykle mere


Der er en stærk sammenhæng mellem cykling (på tværs af flere kategorier) og topografien - her er der taget højde for flere byplanfaktorer samt socioøkonomi.

Undersøgelsens caseområder med lav tæthed samt deres topografiscore

Mindre høje bakkerBeboer og ikke-cyklist i Aarhus NV1, adspurgt om hvad der kunne motivere til at cykle mere

Eksempler på højdeprofiler for cykelruter på omtrent 5 km i forskellige retninger fra Aarhus NV1. Billede: Google Maps

Der er bakkede ruter i alle retninger fra caseområde Aarhus NV1 - her et eksempel fra en landevej NV for området. Aarhus NV1 har et af de laveste generelle cykelniveauer i medium tæthed. Billede: Google Street View

Byudviklingsområdet Islands Brygge Syd er omgivet af fladt landskab, og er ligeledes topscorer i cykling 5 dage eller mere om ugen blandt områderne i medium tæthed. Billede: Google Street View