Emil får selvtillid af at cykle

Emil, 12 år, og hans far Rasmus Lindhede, Stenløse

Kan du fortælle lidt om Emil?

Rasmus: Emil blev udredt for autisme for seks år siden. Hans store interesse er transportmidler. Han har både en togbane og modelfly, og han tager selv på ture i tog og bus. Og så er han en glad og positiv dreng.

Kan du beskrive Emils handicap, og hvad det betyder for hans muligheder for at cykle?

Rasmus: Emil kan have svært ved at forstå lange beskeder og instruktioner. Sociale situationer kan også være svære. På cyklen skal han bare træde i pedalerne, men han har svært ved at improvisere, hvis en bil gør noget uventet, eller et lyskryds er gået i sort. Emil stoler på andres tegngivning, fordi han selv går op i at give korrekt tegn. Han kan lide at vide, hvilke regler der gælder.

Jeg vil anbefale forældre til børn med kognitive udfordringer, at de cykler med barnet – ikke bare én gang, men flere gange. Når Emil har vist interesse for at cykle, har jeg sagt ja til at køre med, også selv om det regnede, eller vi lige havde spist aftensmad.Rasmus Lindhede, far til Emil

Hvilken cykel kører Emil på?

Rasmus: Han har en almindelig cykel med brede hjul, så han kan cykle i terræn, og med fodbremsere, så, han lettest og hurtigst kan reagere, hvis han pludselig skal bremse.

Hvad er de vigtigste positive effekter ved at cykle?

Rasmus: Hvis man ikke skal kigge i en skærm, kan det være svært at finde på noget. Der er cyklen rigtig god for Emil. Han får motion og sover bedre, og han udfordrer sig selv med ture. For et halvt år siden cyklede han de 32 km ind til Københavns Hovedbanegård. Det giver dig både selvtillid og stolthed, Emil, at du ved, at du er god til at køre på cykel.

Emil: Det er også meget bedre for miljøet at cykle, hvis der er korte afstande.

Hvad eller hvem har været afgørende for, at Emil cykler?

Rasmus: Første step var en løbecykel, som gjorde det let at skifte til en almindelig cykel. Hans lærer på Lærkeskolen i Stenløse har været afgørende for, at vi tør sende ham ud i trafikken på egen hånd. Mange ting kan være svære, når man går i specialklasse, men Lonnie holder fast i, at cykling er vigtigt for alle børn. De har øvet på en træningsbane og har lært at give korrekt tegn, og de bruger cyklen i undervisningen. Jeg vil opfordre andre skoler til at følge eksemplet fra Emils klasse.

Hvad er de vigtigste udfordringer, du oplever i forhold til cykling?

Rasmus: Selv om Emil cyklede i skole, var det ikke altid sjovt at komme ud om morgenen, så da Isa begyndte i hans klasse, fandt vi ud af, at hun bor tæt på, så nu cykler I sammen. I har noget med, at den ene viser vej, fordi I ikke altid cykler helt samme vej.

Emil: I den uge her er det mig, der må vise vej.

Rasmus: Emil kender færdselsreglerne så godt, at det er svært at få ham til at anerkende det, hvis han gør noget forkert. For eksempel svingende han på et tidspunkt til venstre som en bil i et lyskryds. Uden at se sig for, så var der kommet en bil, kunne han være blevet ramt. Han reagerede stærkt på at blive rettet og ville først ikke høre om, at det var en farlig måde at tage krydset på. Efter lidt tid og snak kunne han godt se, at der var noget om det. Han foreslog selv, at vi gik hen for at øve. Nu er jeg sikker på, at han svinger rigtigt.

Hvad skulle blive bedre, hvis flere med handicap skal op på cyklen?

Rasmus: Jeg vil anbefale forældre til børn med kognitive udfordringer, at de cykler med barnet – ikke bare én gang, men flere gange. Når Emil har vist interesse for at cykle, har jeg sagt ja til at køre med, også selv om det regnede, eller vi lige havde spist aftensmad. Det er vigtigt at bakke barnet op.

Mød andre cyklister med handicap

Mit tankemylder får et break på mountainbiken

For Hans Helsner har det altid føltes nemmere at cykle. Han har ADHD og autisme, og derfor er det ofte forbundet med stress at tage bus, tog og bil.

Læs mere

Det er min egen krop, som cykler

Anton Stockmarr har cerebral parese og er først begyndt at cykle som voksen. Han føler sig fri, når han cykler, fordi det giver ham følelsen af, at kunne bevæge sig hvorhen, han har lyst.

Læs mere

At cykle giver min søn selvbestemmelse og frihed

Helle Østergaard brugte flere timer end andre forældre på at løbe bag sin søn på cyklen. Hun ville gerne have, at Justin fik den succes, det giver at kunne cykle - selvom han er blind på venstre øje.

Læs mere