Magasinet CYKLISTER
Vi skriver om det, som cyklister går op i og udkommer fire gange årligt
Mange danskere cykler hele året. For andre varsler foråret cykelsæsonens komme. Men år for år tager færre og færre danskere cyklen i hverdagen. Det er ærgerligt. For cyklen er en del af løsningen, når vi skal skabe fremtidens klimavenlige og bæredygtige samfund. Det bliver hverken grønnere eller sundere end med cyklen.
Det ved danskerne heldigvis godt. Det står klart, når man ser resultaterne af Cyklistforbundets nye undersøgelse ‘Danskerne om cykellandet Danmark’. Med undersøgelsen, som vi præsenterer i dette nummer af Cyklister, har vi spurgt om danskernes holdninger til et cykelvenligt Danmark. Resultaterne viser en overvældende opbakning til gode rammer for cyklister og til at bruge cyklen som løftestang til et sundt og bæredygtigt Danmark.
Det er viden, som vi håber vil inspirere politikere i både Folketinget og byrådene. For undersøgelsens resultater kommer på et spændende tidspunkt. Der er folketingsvalg på vej, og parti efter parti lancerer både transportudspil og klimaudspil. Vi læser alle udspil nøje, men det er i flere udspil ganske svært at få øje på cyklen. Det er også ærgerligt. Mildt sagt. Hvis vi skal udnytte cyklens enorme potentialer for grøn omstilling, så skal vi have flere cyklister og ikke færre.
Vi kan nå et stykke vej med at appellere til den enkelte dansker. Men det er ikke nok at sætte sin lid til den enkeltes individuelle valg og den enkeltes vilje til at ændre adfærd og af sig selv begynde at cykle mere i hverdagen. Politisk er man nødt til at skabe rammerne og sikre gode og trygge forhold for cyklister, hvis man vil gøre cyklen og cykling i hverdagen mere attraktivt.
Derfor gik vi i Cyklistforbundet for nyligt til Folketingets politikere med vores udspil Cykelland.Nu. Det er et udspil med fire forslag til, hvordan man kan gøre cyklen til det trygge og oplagte valg i hverdagen for flere (tilskud til køb af elcykel, skattemæssig fordel for cykelpendlere, 30 km/t-zoner på udvalgte strækninger med mange cyklister og gående samt en national pulje til anlæggelse af flere (super)cykelstier).
For nyligt kom regeringens og DF’s store infrastrukturplan. Og jo, der er sat penge af til cykelområdet. Dejligt. Men ellers er det motorvej, motorvej, motorvej. Det er fortidens løsninger på fremtidens udfordringer.
Derfor banker vi igen på politikernes døre. Denne gang med budskabet: Der er ingen grund til at tøve med at styrke hverdagscyklingen. De samfundsmæssige argumenter er for længst på plads. Den folkelige opbakning er også på plads. Så er det op til politikerne at sætte i værk.