Cyklistforbundet

Alle Børn Cykler 2019 har materiale til både forældre og skoler. Kampagnen afsluttes med at udnævne Årets Børnecyklist.

Alle Børn Cykler: Cyklistforbundet inviterer til cykelsjov

Cykling i hverdagen gør en stor forskel for børns sundhed og trivsel. Cyklistforbundet inviterer med børnemotionskampagnen Alle Børn Cykler børn, forældre og skoler til masser af cykelsjov i september.

- Cyklen er et sjovt og enkelt redskab til at flette motion, frisk luft og gode oplevelser ind i børns hverdag. Selvfølgelig skal vi hjælpe børn til at cykle mere, siger direktør i Cyklistforbundet, Klaus Bondam.

Alle Børn Cykler kører på skoler over hele landet i de to første uger af september. Her dyster skoleklasser om at cykle flest dage. Præmien er er mountainbikes i topkvalitet fra Principia til alle elever i vinderklassen.

Hjælp dit barn til at blive en glad og sikker cyklist

Kampagnen har også mange muligheder for forældre, der vil hjælpe deres barn til at blive en glad og sikker børnecyklist: Det sker med otte lige til at gå til-guides til dig og dit barn.

Cykling i skoven
Det tager tid at blive en sikker børnecyklist. Til gengæld kan man begynde tidligt. Allerede fra to års alderen har børn stor glæde af at lære at køre på løbecykel, siger projektleder i Cyklistforbundet, Maj-Britt Kristensen.

Cykling er en del af et sundt og aktivt liv

Cyklistforbundet gennemfører Alle Børn Cykler 2019 i samarbejde med Novo Nordisk. Ifølge direktøren for Novo Nordisk Danmark, Mads Veggerby Lausten, støtter Novo Nordisk kampagnen for at hjælpe børn og unge til at cykle mere i hverdagen, så de kan opnå de mange sundhedsfordele, som ligger i det:

- Sunde vaner starter tidligt. At cykle er både en sjov måde at bevæge sig på for børn og en vigtig del af et sundt og aktivt liv for både børn, unge og voksne, siger Mads Veggerby Lausten.

Kampagnen har stærke resultater: Målinger og vurderinger foretaget af COWI slår fast, at flere elever cykler i kampagneperioden, mange cykler mere end normalt, og flere holder også efterfølgende fast i cyklen.

Alle Børn Cykler på skolerne

• Cyklistforbundets børnemotionkampagne Alle Børn Cykler henvender sig til elever i 0.-10. klasse og kører de to første uger af september på skoler over hele landet

• Under kampagnen dyster elever på klassebasis om at cykle flest dage til skole og i fritiden

• Lærerne får adgang til undervisningsmaterialer, som kan inddrages i en lang række forskellige fag

• Kampagnen afsluttes med at udnævne Årets Børnecyklist

• 5.207 klasser med i alt 116.084 elever var tilmeldt i 2018 kampagnen.

Se mere på kampagnens hjemmeside abc-abc.dk

Til forældre

Du kan gøre meget for at hjælpe dit barn godt i gang med at cykle. Vi har samlet vores bedste råd til cykeltræning, guides og cykellege.

Gå til forældrehjørnet