Adfærd i trafikken
Cyklistforbundet mener, at cyklister ligesom de øvrige trafikantgrupper skal vise hensyn og være opmærksomme i trafikken.
Cyklistforbundet mener, at cyklister ligesom de øvrige trafikantgrupper skal vise hensyn og være opmærksomme i trafikken.
Arbejdspladser bør bidrage til cykelfremme og gøre det attraktivt at cykle til og fra arbejde og i arbejdstiden.
Forældre, daginstitutioner, skoler og kommuner bør arbejde sammen om at skabe rammerne for, at børn lærer at cykle så tidligt som muligt.
Børn bør fra ganske små introduceres for glæden ved at få vind i ansigtet, opleve vejret, trafikken og omgivelserne fra en cykel.
Cyklistforbundet anbefaler, at både børn og voksne kører med cykelhjelm. Cyklistforbundet er imod at indføre brug af cykelhjelm ved lov.
Cyklistforbundet mener, at der skal etableres flere cykelparkeringpladser, og at cyklen skal kunne parkeres tæt på destinationen.
Kampen mod cykeltyveri skal ske ved hjælp af øget indsats fra politiet, bedre cykelparkering og en koordineret indsamling af fundne cykler.
Kommunerne skal tilbyde cykelforhold, der får flere til at vælge cyklen. Byerne skal indrettes, så cyklen er det letteste og mest attraktive valg.
Sund vaner grundlægges tidligt. Cyklistforbundet mener, at alle vuggestuer og børnehaver bør integrere cykling i det pædagogiske arbejde.
Cyklen bør også på landet være et reelt alternativ til andre transportformer for både børn og voksne.
Cyklistforbundet mener, at alle danske børn skal have mulighed for at cykle trygt og sikkert til skole og fritidsaktiviteter.
Der er med el-cyklen et kæmpe potentiale for at flytte bilister over på cykel. Kommuner og stat skal være med til at fremme brug af el-cykler.
Stat og kommuner bør sammen sikre en sammenhængende cykelinfrastruktur med fx gode (super)cykelstier og grønne bølger.
Internationalt arbejde er afgørende for at fremme cyklismen globalt. Danmark har qua sin historiske cykelkultur en særlig forpligtigelse.
Der skal være bedre plads til cykler i togene, og ambitionsniveauet for cykelparkering ved stationer skal løftes.
Cykelstier skal planlægges efter ladcyklernes størrelse. Danmark bør blive bedre til at imødekomme ladcyklers behov for plads.
Vi skal frem mod 2020 halvere antallet af dræbte cyklister. Det skal nås ved tværsektorielt samarbejde og investeringer i cykelinfrastruktur.
Danmark har enormt potentiale som international cykeldestination. Potentialet skal forløses gennem investering og samarbejde.
Det er en god samfundsmæssig investering at fastholde de ældre på cyklen og gøre en indsats for at forebygge aldersbetingede uheld.
Læs ældre holdningspapirer: Skat og Statslig Medfinansiering.
Danmark har brug for flere cyklister! Se vores fire politiske forslag til, hvordan vi kan sikre en stærk dansk cykelkultur også fremover.
Du kan støtte cykelsagen som medlem, som mikrodonor via MobilePay, som firmamedlem og som samarbejdspartner.
Børn cykler, når voksne skaber mulighederne. Se vores tilbud og anbefalinger til at styrke børnecykelkulturen lokalt.